czwartek, 15 lutego 2018

Pierogi z wątróbką drobiową

                                              

W jakimś programie telewizyjnym o kuchni Izraela, widziałam fragment, gdzie kucharz robił pierogi z wątróbką drobiową. Były dodatkiem do wcześniej ugotowanego rosołu z kury. Zaciekawił mnie farsz, postanowiłam go wypróbować. 

Wątróbkę kucharz wcześniej upiekł (usmażył?), na koniec ją drobniusieńko posiekał nożem. Pokrojoną w kostkę cebulę przesmażył na gęsim smalcu i dodał ją do wątróbki. Do masy pokroił także żółtka jajek ugotowanych na twardo i szczypior z dymki. Doprawił całość pieprzem. 

Na krążki ciasta nakładał po łyżeczce farszu, zlepiał pierogi i wszystkie ugotował. Nakładał po trzy pierogi na talerze. Następnie zalał je czystym rosołem i takim daniem poczęstował gości. 

Moja wersja nieco się różniła. Kupiłam wątróbkę z indyka, ale może rzeczywiście lepsza będzie z kurczaka. Jest bardziej miękka, co może się przydać w trakcie siekania. Jajka dodałam w całości, szkoda przecież tego białka. Do farszu z podanej ilości składników przygotowałam ciasto pierogowe pszenne z 1 kg mąki luksusowej. Wyszło mi 67 pierogów. Wykrawałam raczej grubsze krążki, żeby się nic nie rozpadało. 

Składniki mojego farszu:
1 kg wątróbki z indyka
3 cebuli dymki ze szczypiorem
1 cebula zwykła
4 jajka ugotowane na twardo
olej do smażenia
smalec do masy (opcjonalnie)
Przyprawy: sól, dużo pieprzu, odrobinę suszonego szczypiorku, pieprzu ziołowego, papryki słodkiej i kolendry. 

Ciasto na pierogi:
1 kg mąki luksusowej
18 łyżek oleju
2 szklanki ciepłej wody
(ciasto robiłam w dwóch partiach)

Podczas smażenia wątróbki odparowałam całą wodę. Później okazało się, że trochę wody trzeba dolać, bo masa była zbyt sypka. Najlepiej więc zostawić nieco płynu na patelni i wykorzystać go w razie potrzeby. Wystudzoną wątróbkę drobno posiekać. 

Cebule pokroić w kostkę, przesmażyć na oleju. Jajka ugotować na twardo, wystudzić i posiekać. Posiekać szczypior dymki. Wszystko dodać do wątróbki, doprawić do smaku. Wymieszać dokładnie. Gdyby farsz nie był dość spoisty można dolać trochę wody, ja wlałam ciepłą. Można też dolać trochę czystego rosołu, tak nawet będzie bardziej smakowicie. W miarę mieszania masa robiła się lekko kleista, ale na wszelki wypadek dodałam jeszcze dwie łyżki domowego smalcu (góralski smalec z jabłkami). Ładnie poprawił smak i związał składniki. 

Po zrobieniu ciasta odstawić je na 30 minut, będzie bardziej elastyczne. Wykrawać krążki, nakładać farsz. Gotowe pierogi ugotować lub zamrozić. 

Pierogi bardzo nam smakowały. Chyba żaden dotychczasowy farsz nie był tak syty, jak ten. Dla jednej osoby na pewno wystarczą 3-4 pierogi. Z rozpędu można oczywiście zjeść więcej. Następnym razem podam te pierogi podobnie jak wspomniany kucharz - w czystym rosole. A gdyby tak do farszu dorzucić jeszcze drobiowe żołądki i serca? Chyba każdy pamięta smak rosołu z pokrojonymi w drobną kosteczkę dodatkami tego typu. Pyszności. Farsz będzie również smaczny z dodatkiem pęczaku. Kasza i wątróbka muszą do siebie pasować. Do pierogów podałam surową kiszoną kapustę, domową oczywiście. I to był wyjątkowo dobry zestaw. 

Farsz.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz