czwartek, 18 sierpnia 2016

Śląskie gąszcze pomidorowo - jabłkowe

Kolejne dwa przepisy ze starej śląskiej książki kucharskiej. Ja niezmiennie opowiadam się za rodzimą nazwą, na nowo odkrytą - gąszcz. Można oczywiście nazywać te gąszcze dowolnie, także sos, przecier, mus, chutney lub inaczej. Podałam taką ilość składników, jaką proponowały autorki (patrz przypis). Sama użyłam ich mniej. Z kilograma pomidorów sosu wystarczyło na te trzy małe słoiki. Zostało mi może 1/2 szklanki, trochę za mało na pastę. Z braku pomidorów dodałam do niego mały koncentrat pomidorowy i dolałam trochę wody. Paprykę użyłam słodką, imbir wyjątkowo był sproszkowany. Pasta miała konsystencję gęstego sosu, ale już tak zostawiłam. Przetwory doprawiałam według własnych smaków. 

Jabłka w przecierze pomidorowym

Potrzebne:

1,5 kg pomidorów
1 kg jabłek
Przyprawy: sól, cukier, pieprz, papryka, imbir, goździki.

Pomidory sparzyć, zdjąć skórki. 
Pokrojone rozgotować, na koniec zmiksować lub przetrzeć przez sito.
Doprawić solą, cukrem i pozostałymi przyprawami. 
Obrane jabłka pokroić w ósemki. Umieścić je na cedzaku i na chwilę zanurzyć we wrzącej wodzie.
Osączyć, ułożyć w słoikach, zalać gorącym przecierem pomidorowym. Pasteryzować słoiki – mniejsze 30 minut, większe 35 minut, w temperaturze 90-95°C.
Jest to smaczny dodatek do potraw mięsnych, zimnych i gorących. Bardzo mi odpowiada nuta goździkowa. Następnym razem jabłka prawie ugotuję, były odrobinę za twarde. 



Pasta pomidorowo – jabłkowa

Potrzebne:

1 kg pomidorów
0,5 kg jabłek
2 cebule
0,5 kg cukru
Przyprawy: sól, pieprz, papryka, utarta gałka muszkatołowa.

Pomidory rozgotować, przetrzeć przez sito.
Zrobić przecier z jabłek i cebuli.
Połączyć z pomidorami.
Dodać cukier i pozostałe przyprawy.
Wysmażyć do odpowiedniej gęstości.
Gorące nakładać do słoików. Pasteryzować 20 minut w temperaturze bliskiej wrzenia.









Źródło: 

Otylia Słomczyńska (redakcja) i Stanisława Sochacka (redakcja): Nowa kuchnia śląska. Instytut Śląski w Opolu, s. 458-459. Opole 1985.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz