wtorek, 16 stycznia 2018

Marcepanowe kuleczki

Robi się je bardzo łatwo, choć trochę czasu zajmują kolejne czynności. Potrzebne są tylko migdały, cukier puder, jakiś alkohol (likier, rum), aromat migdałowy. Moje migdały były wyjątkowo suche. Fakt, kupiłam te tańsze (marka własna pewnego znanego hipermarketu). Ale poradziłam sobie z nimi. Uszlachetniłam je łyżką oleju rzepakowego, co wyjątkowo dobrze zadziałało. Dlaczego olej? Bo migdały powinny być tłuste. Z podanych składników wyszło mi 638 g masy marcepanowej (87 kuleczek). 

Składniki na masę marcepanową:

300 g migdałów (można oczywiście mniej)
300 g cukru pudru
35-38 ml rumu brązowego
aromat migdałowy (około ¾ małej buteleczki)
1 łyżka oleju w razie problemów
dodatkowo do obtoczenia kuleczek: kakao z odrobiną cynamonu (w nadmiarze gryzie w gardle, można zrezygnować)

Migdały 
Zalać je wrzątkiem. Po kilku minutach wyciągać kolejno z wody i obrać skórki (ściskać pomiędzy palcami). Osuszyć dokładnie. Zmielić maszynką do mięsa. Masa już powinna być tłustawa. 

Dodatki
Dodać rum, aromat migdałowy, cukier puder i w razie potrzeby olej. Wszystko razem zmielić w robocie kuchennym (nóż śmigiełko). Od czasu do czasu trzeba zgarnąć masę z boków pojemnika. Miksujemy tak długo, aż masa uzyska spoistość. Przypomina wtedy nieco twardszą plastelinę, da się ugniatać w dłoni. 

Formowanie i dekorowanie
Urywać po kawałku masy i w dłoniach uformować niewielkie kulki, maksymalnie o średnicy 2 cm (kalorie!). Układać je na desce, na blacie itp. Następnie kulki wkładać do kakao (po 10 szt.). Potrząsnąć lekko naczyniem, wyjąć kulki łyżeczką na sitko o niezbyt drobnych oczkach (po 5 szt.), potrząsnąć kilka razy, wykładać np. na talerz. Miałam małe sitko i najwygodniej było mi otrząsać 5 kulek. Pozostałe kakao nadaje się do użycia, należy je zachować.

Kulki marcepanowe (inaczej: kartofelki, ziemniaczki) można również oblać czekoladą. Pamiętam je właśnie takie, w kakao z cynamonem. Można je było kupić na odpustowych straganach. Dzisiaj pewnie są w każdej cukierni. Nie ma to jednak jak domowy wyrób. 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz