środa, 20 czerwca 2018

Pizza z cukinią i pomidorami

                                             


To raczej placek jak pizza. Robię go według uniwersalnego przepisu na ciasto drożdżowe, który u mnie rewelacyjnie się sprawdza także do innych wypieków. Pizza jest gruba (wysoka), co nam zupełnie nie przeszkadza. I nie obciąża żołądka, to dla nas ważne.

Lubię pizzę lekką, bez wędlin czy mięsa. Dzisiaj jako dodatek wypróbowałam cukinię i jestem nią zachwycona. Bardzo odpowiada mi także twardy ser podpuszczkowy, dojrzewający. Kupiłam podobny do parmezanu estoński ser Formagia. Ricotta delikatnie komponuje się z resztą składników, dając ciekawą mieszankę smaków. W sumie pizza wyszła ekstra. Zapomniałam osolić obłożenie, ale można to zrobić już na talerzu. Ja soli prawie nie używam i dla mnie było ok. 

Składniki ciasta: 
500 g mąki pszennej (u mnie Szymanowska chlebowa) 
2 jajka 
50 g świeżych drożdży 
1 łyżeczka cukru do drożdży 
150 ml mleka (letnie) 
½ łyżeczki soli (do ciasta) 
100 g masła (roztopione, ostudzone) 

Składniki obłożenia: 
ketchup 
½ opakowania Ricotty
świeży tymianek cytrynowy (listki, trochę do posypania) 
pieprz czarny mielony 
1 cebula lekko przesmażona lub surowa, cieniutko krojona (można zrezygnować)
2 duże pomidory pokrojone w grubsze plastry (najlepsze są mięsiste)
suszona bazylia i oregano, 
paski cukinii pokropione wcześniej sokiem z cytryny 
starty ser Formagia lub inny tego typu

Przygotować składniki obłożenia: 
Z Ricotty lekko odlać płyn. 
Gałązki tymianku umyć pod bieżącą wodą, osuszyć. Na pizzę wystarczą same listeczki. 
Pokroić i krótko zeszklić cebulę. Można nałożyć surową na pomidory, ale najlepiej wtedy pokroić ją bardzo cienko w ćwierć plasterki.
Pokroić pomidory. 
Z małej cukinii ścinać paski / płaty razem ze skórką. 
Cukinię skropić sokiem z połowy małej cytryny, ewentualnie lekko osolić i posypać mielonym pierzem. Wymieszać. Przed nałożeniem na ciasto odlać wydzielony płyn. 

Przygotować ciasto:
Letnie mleko (nawet odrobinę więcej niż podaje przepis) + cukier + drożdże – wymieszać, odstawić. Gdy drożdże zaczną pracować, przelać je do miski z mąką. 
Mąka + jajka + sól – wymieszać dokładnie. 
Dodać pracujące drożdże. Wymieszać. 
Na koniec partiami wlewać masło. Wymieszać. 
Wyrabiać ręką tak długo, aż ciasto będzie gładkie, wyraźnie współpracuje. Najlepiej je wałkować dłońmi, rozpłaszczyć, składać boki do środka i od góry zwijać. Powtarzać te czynności. W cieście nie powinno być widoczne jajko (czasem tworzą się grudki jajka z mąką, trzeba je dokładnie wyrobić). 
Przykryć i odstawić na 30 minut, ciasto powinno podwoić swoją objętość. 
Po tym czasie ciasto ponownie krótko zagnieść, na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia uformować okrągły placek (z grubszym brzegiem). 
Odczekać 10 minut. Ja zazwyczaj nie czekam i powoli nakładam obłożenie. Też mi to zajmuje mniej więcej tyle czasu.

Następnie posmarować placek ketchupem i nakładać: 
cebulę lekko przesmażoną (ewentualnie surową na pomidory)
cukinię (najlepiej nałożyć na cały placek)
Ricottę (równomiernie, tu i ówdzie małe grudki) 
tymianek (opcjonalnie)
pieprz 
pomidory
bazylię i oregano 
starty na grubych oczkach tarki ser typu parmezan. 

Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 15-20 minut w temperaturze 170°C z termoobiegiem. Po wyjęciu pokroić. Podawać z ketchupem. 

Pizza zajmuje całą blaszkę będącą na wyposażeniu piekarnika. Ciasto solidnie rośnie, po upieczeniu jest miękkie, z chrupiącym brzegiem. Cukinia – polecam! Lepsze są mniejsze, te duże mają już spore gniazda nasienne. Zioła mogą być świeże. Suszone mają inny smak. Smakowała nam także pizza z dodatkiem pieczarek, które podobnie jak cebulę chwilę przesmażyłam. Dla mnie to już za dużo, mąż akurat lubi tę wersję. Pozostałą pizzę można zamrozić lub przechować w lodówce do następnego dnia. Odgrzewa się bardzo dobrze w mikrofalówce (1-2 minuty).

Cukinię warto nałożyć na cały placek,
dopiero na nią kłaść pomidory.



Na 1/8 się nie skończy...





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz